Waterloo oder Großer Krieg. Erinnerung an den Ersten Weltkrieg in einem gespaltenen Land

HERBERT RULAND (Eupen)

Abstract:

Belgien ist bekanntlich ein kompliziertes Land und in vielen Sachfragen vertreten die Meinungsführer der beiden großen Volksgruppen -Flamen und Wallonen – oft unterschiedliche bis konträre Positionen. Der Vortrag soll der Frage nachgehen, ob auch der Blick auf den Ersten Weltkrieg die diesbezügliche Erinnerungskultur/-Politik in Flandern, der französisch- und deutschsprachigen Gemeinschaft deutliche Unterschiede aufweist. Dies hat auch Auswirkungen auf den Geschichtsunterricht, da das Unterrichtswesen ausschließlich Angelegenheit der drei Gemeinschaften ist.
In Flandern waren die Vorbereitungen für Erinnerungsaktivitäten an den Ersten Weltkrieg bereits im Frühjahr 2011 weit gediehen. Im Juni des gleichen Jahres erschien die erste Auflage einer Broschüre „100 Jaar Groote Oorlog in Vlaanderen“ (Hundert Jahre Großer Krieg in Flandern)(!). Die Broschüre bezieht sich fast ganz auf Westflandern, das vier Jahre Frontgebiet war und wo kaum ein Stein auf dem anderen blieb. Ereignisse im Krieg führten auch zum Erstarken der flämisch-nationalistischen Bewegung. In der Broschüre wird beschrieben, dass das Thema „Großer Krieg“ in Flandern im Sekundarunterricht einen breiten Raum einnehmen soll. Bereits 2009 war in Flandern ein von der Regierung subsidiertes „Bijzonder Comité voor Herinneringseducatie (BCH)“ gegründet worden. Dieser „Sonderausschuss für Erinnerungserziehung“ wird vor allem getragen von Vertretern den verschiedenen flämischen Unterrichtsnetze und den wichtigsten flämischen Einrichtungen zum Gedenken an die Opfer der beiden Weltkriege (Gedenkstätten, Museen, Dokumentationsstätten).
Der „Aktionsplan der Wallonie“ folgte exakt ein Jahr später. Es wird kolportiert, dass es im französischsprachigen Landesteil Überlegungen gegeben haben soll, nicht den 100. Jahrestag des Beginns des Ersten Weltkriegs, sondern ein Jahr später den 200. Jahrestag der Schlacht von Waterloo in den Mittelpunkt von Erinnerungsaktivitäten zu stellen. Verantwortlich für das Programm Erinnerung 1914/18 ist Laurence van Ypersele, Professorin an der Katholischen Universität in Louvain-la-Neuve und ausgewiesene Expertin zum Thema 1. Weltkrieg. Koordiniert werden die Aktionen von „Démocratie ou Barbarie“, einer Abteilung des Wallonischen Unterrichtswesens, die für Erinnerungsarbeit an Schulen und auch für diesbezügliche Lehrerfortbildungen zuständig ist. Im Mittelpunkt des Gedenkens in der Wallonie soll die Erinnerung an die etwa 6000 von deutschen Soldaten im August 1914 getöteten Zivilisten stehen, die vorsätzliche Zerstörung ganzer Dörfer und Städte durch die Besatzer, die Deportation von Menschen zur Zwangsarbeit nach Deutschland 1916, das Elend, der Hunger, die Plünderungen im besetzten Land, aber auch der ersten systematischen Hungerhilfe (American Relief Committee).
Ähnlich wie in der Bundesrepublik wird in der heutigen Deutschsprachigen Gemeinschaft Belgiens (DG), die Erinnerung an den Ersten Weltkrieg weitestgehend durch diejenige an den Zweiten Weltkrieg, die Kriegsverbrechen der Nazis und insbesondere den Holocaust überlagert. Die Kreise Eupen und Malmedy bildeten 1914 einen integralen Bestandteil des deutschen Kaiserreichs. Aus eben diesem Gebiet und aus der nahen Stadt Aachen erfolgte in den frühen Morgenstunden des 4. August der völkerrechtswidrige Angriff auf das kleine Nachbarland. Koordiniert wird die Erinnerungsarbeit 1914-1920 (dem Jahr in der Deutschsprachigen Gemeinschaft von GrenzGeschichte DG, einer Fachabteilung an der Autonomen Hochschule in der DG.

English Version:

Waterloo or the Great War: Commemorating the First World War in a divided country. How the three Belgian communities are dealing with the topic in schools.

It is a well-known fact that Belgium is a complicated country, and opinion leaders from the two large ethnic groups – the Flemish and the Walloons – often hold different or even opposing positions on many issues. Below is an outline of how views on the First World War, and the culture of remembrance and commemoration policy based on these views, differ in Flanders and the French-speaking and German-speaking communities.
This also has an impact on the teaching of history in schools, since each respective (linguistic) community has sole responsibility for its education system.
In Flanders preparations for activities to commemorate the First World War were already well under way in spring 2011. In June of the same year the first edition of a brochure called 100 Jaar Groote Oorlog in Vlaanderen, or ‘One Hundred Years of the Great War in Flanders’ (!) was published. The brochure deals almost exclusively with West Flanders, which was a frontline area for four years and where very little was left unscathed. Events that took place during this war also led to the strengthening of the Flemish nationalist movement. The brochure states that the topic of the ‘Great War’ is to play an important part in secondary education in Flanders. By 2009 a government-subsidised committee, the Bijzonder Comité voor Herinneringseducatie (BCH) had already been founded. This ‘Special Committee for Remembrance Work in Education’ is mainly supported by representatives of the different Flemish educational networks and the most important Flemish establishments that commemorate the victims of the two world wars (memorial sites, museums, documentation centres). There have already been various teacher training courses on this topic; in addition relevant teaching materials have been developed and other projects have been carried out.
This was followed by the ‘Wallonia Action Plan’ exactly one year later. It is said that in the French-speaking part of the country there was talk of focusing the commemorative activities not on the 100th anniversary of the start of the First World War, but on the 200th anniversary of the Battle of Waterloo one year later.
The person responsible for the 1914-1918 commemoration programme is Laurence van Ypersele, a professor at the Catholic University in Louvain-la-Neuve and a recognised expert on the First World War. The activities are being coordinated by Démocratie ou Barbarie, a section within Wallonia’s education department that is responsible for remembrance work in schools and related teacher-training.
The remembrance work and thus also (secondary) teaching in Wallonia is to focus on the commemoration of the approximately 6,000 civilians who were killed by German soldiers in August 1914, as well as the deliberate destruction of whole villages and towns by the occupying forces, the deportation of people to Germany for forced labour in 1916, the misery, the starvation and the lootings carried out in the occupied areas, but also the first systematic famine aid project – the American Relief Committee.
Just like in the Federal Republic of Germany, memories of the First World War in today’s German-speaking Community in Belgium (known as the DG) are, to a great extent, overshadowed by those of the Second World War, of Nazi war crimes – particularly the Holocaust – and also of the aerial warfare and the total defeat.
In 1914 the districts of Eupen and Malmedy formed an integral part of the German Empire. It was from this very area and the nearby city of Aachen that, in the early hours of 4th August, Germany launched an attack on its small neighbour that violated international law. In 1919 the Treaty of Versailles gave the two districts to Belgium. Despite a rather peculiar referendum, on 20th September 1920 the League of Nations confirmed that the area was to be definitively handed over to Belgium.
The period of commemoration in the German-speaking Community will last for 6 years.
The commemoration work for the 1914-1920 period in the German-speaking Community will be coordinated by GrenzGeschichteDG (‘Cross-border History’), a specialist department of the German-speaking Community’s university, the AHS (Autonome Hochschule in der DG). GrenzGeschichteDG is currently planning and implementing an exhibition with partners that will, not least, be aimed at local schools. It is called Die Menschen im Grenzland und der Große Krieg – Leben und Leiden der Bevölkerung (‘The People in the Border Area and the Great War – The Lives and Suffering of the Population’).  The aim of the exhibition will be to facilitate a transnational view of events that took place at the time. The exhibition will run from 2nd August 2014 at the Weiss Haus – Maison Blanche, a former Prussian checkpoint building situated on the road between Aachen and Liege, where in the early hours of 4th August 1914 two of six German brigades invaded Belgium.