Perspectives on Success and Failure. Female Elite Education in Nineteenth-Century Sierra Leone

SILKE STRICKRODT (London)

Abstract:

Im 19. Jahrhundert fanden in der britischen Kolonie Sierra Leone Bildungsexperimente statt, die als Beginn kolonialer Erziehung in Westafrika gezählt werden können. In ihrem Fokus standen die recaptives, d. h. von der britischen Marine von „illegalen“ Sklavenschiffen befreite AfrikanerInnen, die in der Kolonie angesiedelt worden waren. Diese Menschen, die praktisch alles verloren hatten, deren Verbindungen zu Familie, Verwandtschaft und Heimatgesellschaft gekappt worden waren, sollten nun in „Gewinner“ verwandelt werden: Träger von Christentum und (britischer) Zivilisation, die ihren Landsleuten den Fortschritt bringen sollten. Hauptinstrumente dieser Verwandlung waren verschiedene, von der Kolonialregierung, Missionsgemeinschaften und Privatpersonen geleitete Schulen. Der Vortrag behandelt die weibliche Bildung, der ab den 1840ern besondere Bedeutung zugesprochen wurde. Es sollen unterschiedliche Perspektiven der Beteiligten auf „Erfolg“ und „Versagen“ untersucht werden. Ziel ist es, jenseits zivilisierungsmissionarischer Diskurse die Entwicklungen vor Ort zu betrachten, wo afrikanische Schülerinnen, ihre Familien und MissionslehrerInnen verschiedener nationaler, sozialer und konfessioneller Hintergründe ihre eigenen Vorstellungen hatten und die Schulen zu eigenen Zwecken nutzten. In diesem Kontext kann das, was aus einer Perspektive wie Versagen aussieht, aus einer anderen manchmal als Erfolg gewertet werden.

English Version:

In the nineteenth century, the British colony of Sierra Leone became the site of educational experimentation, which can be regarded as the beginning of colonial education in West Africa. The focus of these experiments were the ‘recaptives’, Africans who had been rescued by the British navy from ‘illegal’ slave vessels, liberated and settled in the colony. These individuals who had lost virtually everything (apart from their bare lives), whose ties to family, kin and community had been severed, were to be transformed into ‘winners’, bearers of Christianity and (British) civilisation who were to lead their unenlightened countrymen to progress. The main instruments by which this transformation was to be achieved were a variety of schools run by the colonial government, various missionary societies and private parties. In this paper, I will concentrate on female elite education, which from the 1840s became a main concern for missionary societies, and examine different perspectives on ‘success’ and ‘failure’ which the various participants in this educational transformation had. The object is to look beyond the grand narrative of the policy makers in the metropole to what actually happened on the ground, where African students, their families and missionary teachers from various national, social and confessional backgrounds had their own agendas and used the schools for their own purposes. In this context, what looks like failure from the one perspective might well be counted a success from another.