Katrin Kogman-Appel Wolfram Drews (Sektionsleitung)

Interpretations of Paul and the Dynamic of Christian-Jewish Interaction in the Later Middle Ages and the Early Modern Period

Abstract

Die christlichen Vorstellungen über Juden und Judentum haben ihre Wurzeln in der paulinischen Lehre. Dasselbe gilt für christliche Verhaltensweisen gegenüber Juden und dem Judentum. Paulus, selbst Jude, formulierte seine Ideen, die einerseits die Basis der christlichen Theologie bilden, andererseits in ihrer Sprache, ihren Begriffen und Ausdrucksweisen tief in den jüdischen Schriften und deren Tradition verankert sind. Seine Entwicklung zu einem Apostel der Nichtjuden verstrickte ihn in eine lang anhaltende Diskussion und in einen oft bitteren Disput mit den jüdischen Gründern der ursprünglichen an Jesus glaubenden Gemeinde. Seine eigene Doktrin erdenkend negierte er deren Glaubensgrundsätze und formulierte dabei offen negative Urteile über Juden, das Judentum und das mosaische Gesetz. Seine augenscheinlich anti-jüdischen Stellungnahmen werden dann auch prominent in wissenschaftlichen Debatten rund um Paulus thematisiert. Während der letzten Jahrzehnte wurde die “New Perspective” auf Paulus in ihrem Bestreben, den Abstand zwischen seinem eigenen “Christentum” und dem zeitgenössischen Judentum, aus dem er hervorgegangen ist, zu vermindern, zu einem unumgänglichen Streitpunkt in der Erforschung des frühen Christentums. Die Sektion widmet sich verschiedenen spätmittelalterlichen und frühneuzeitlichen Interpretationen paulinischer Lehren, die sich mit Juden und Judentum auseinandersetzen, besonders im Römerbrief. Alle vier Beiträge setzen sich mit christlichen Anschauungen über die Rolle der Juden in der göttlichen Heilsökonomie auseinander: mit ihrer Auserwählung in der Vergangenheit, ihrer Rolle in der Gegenwart, und ihrer Bestimmung in der Endzeit. Wir werden verschiedene Lesarten paulinischer Lehre beleuchten und uns mit deren Strategien auseinandersetzen, jene feindlichen Standpunkte zu überbrücken, die Juden und Christen während der Jahrhunderte in voneinander entfernte Positionen drängten.

Jeremy Cohen (Tel Aviv)
From Scholastic Synthesis to Puritan Judeo-Centrism: Eschatological Jewry in the Writings of Thomas Aquinas and Thomas Brightman

Few readers of Paul can deny that Israel stands at the center of God’s plans for human salvation, and in the eschatological fulfillment of these plans above all. But who constitutes Israel, and what does Israel’s singular eschatological role entail? Highlighting the debate that these questions have provoked, this paper will contrast the exemplary Catholic stance of Thomas Aquinas (d. 1274) with the maverick ideas of the Puritan Thomas Brightman (d. 1607). The former struggled to maintain a balance between the conflicting views of his predecessors; the latter, a true non-conformist, read the eschatological prophecies of Hebrew Scripture as applying primarily to the Jews of the millennium.

Ram Ben Shalom (Jerusalem)
Paul in the Eyes of Profayt Duran: Constructing a Jewish Paul

This paper revisits the elusive Jewish converso Profayt Duran (d. ca. 1432) and his anti-Christian polemical Reproach of the Gentiles (Kelimat ha-goyim) with an eye toward the particular place accorded to Paul in this work. The paper offers a new perspective on the treatise and its objectives. Paul could, to some extent, given the ambivalence in his ideas and his divided personality, serve as a model for those conversos (anusim) now required to nurture, like him, a dual identity and seemingly contradictory positions. Profayt Duran can serve as a forerunner of converso Paulinism.

Yosi Yisraeli (Jerusalem)
How Jewish was Paul? A “new perspective” on Paul in 15th century Spain

The paper discusses the distinct perspectives on Paul that emerged in the Iberia Peninsula, as a part of the “converso crisis” of the 15th century. While in the Christian world Paul’s conversion was often considered to be a miraculous event that marked a total transformation, the fresh perspective of Jewish converts and their descendants tended to stress other sides of the Pauline conversion. Namely, Paul’s continued commitment to his Jewish heritage, the salvation of Israel and the Old Testament. For them, Paul provided a specific model for Judeo-Christian conversion.

Claude Stuczynski (Tel Aviv)
Father Antonio Vieira’s Paulinian Judeo-Gentile Interactions and the Conversos

This paper will reveal a conflicting interpretation of Paul’s soteriology though the prophetic and “millenarian” lenses of the Jesuit Father Antonio Vieira. If the history of human salvation is that of a Divine election alternating between Jews and Gentiles that will still pervade the last and most glorious stage of human history (identified by Vieira with the Book of Daniel’s Fifth Empire) when all will sincerely adhere to Christianity, how could Vieira possibly stand against the Inquisition and the exclusionary “laws of purity of blood” on grounds of perpetuating essentialist ideas of Jewishness which endures baptism? The final aim of my talk will be to offer an answer to this seeming contradiction.