Sophie Kühnlenz Elias Nüse (Sektionsleitung)

Contested Bronzes, Gendered Technology, (Im)material Music. Sources of Museum Knowledge Production and their Potential for Historical Research

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Abstract

Modern museums, in all their diversity, have always been controversial places: from their civic, national, and imperial beginnings to multimedia blockbuster exhibitions today. Museums have been celebrated and criticized, praised to the skies and slated, ever since they became accessible to a broader public. Today, it seems that museums - as institutions of cultural self-assurance - have even increased their influence on society, but they are also being called into question more than ever before. Whether technology, ethnology, or history - in museums, social knowledge is negotiated and produced, criticized and legitimized. How can the sources and practices of museum knowledge production be made useful for historical research? What potential do they hold for the deconstruction of hegemonic claims to interpretation and truth in and outside of museums?

On the basis of several case studies, we ask about the potential of practices and sources of museum knowledge production. From disputed bronzes and their restitution in colonial trade relations, the role of digital and social media in restitution debates, to the collection and documentation of counter-gendered technical artifacts and the exhibitionability of electronic music, narratives can be critically questioned, challenged, and reconsidered. Can museums become institutions that critically reflect on societal power relations and fundamentally question their own practices of including and excluding things, people, and perspectives? Or are museums as hierarchical, colonial, and patriarchal institutions, despite all efforts at reflection, at the mercy of the reproduction of social hegemonies?

Jamie Dau (Hamburg)
Provenienzforschung und der Weg zur Rückgabe: Die Benin-Bronzen

Zurückgeben oder nicht und wie? Die postkoloniale Provenienzforschung in Deutschland wirft gerade in jenen Fällen spannende Fragen auf, wo formal nie eine deutsche Kolonie unterhalten wurde. Ein Beispiel hierfür ist die Rückgabe der sogenannten Benin-Bronzen an das heutige Nigeria. Die Untersuchung solch sensibler Provenienzen gibt dabei Anlass, über das Verhältnis zwischen Kolonisierten und Kolonisatoren nachzudenken: Inwieweit reproduzieren oder verstärken wir historisch gewachsene Machtgefälle, wenn wir die Herkunftsgesellschaften bei der Eigentums-rückübertragung translozierter Kulturgüter (nicht) einbeziehen und welche Rolle spielen die ethnografischen Museen unserer Zeit dabei?

Sophie Gerber (Wien) Sophie Kühnlenz (Erfurt)
Vom Sammeln, Suchen und Sichten. Perspektiven auf Technik und Geschlecht im Museum

Wie lässt sich die bisher vernachlässigte Vielfalt und Vielschichtigkeit vergeschlechtlichter technischer Artefakte im Museum sammeln, dokumentieren und kategorisieren? Anhand verschiedener Objekte aus den Sammlungen des Technischen Museums Wien diskutieren wir eine genderinformierte Sammlungs- und Dokumentationspraxis: Wie kann vermeintlich sicheres Wissen über Technik (und Geschlecht) hinterfragt werden? Wie kann neues Wissen produziert und festgehalten werden, ohne Stereotype zu reproduzieren? Ziel ist es, historisch gewachsene Sammel- und Kategorisierungspraktiken neu zu befragen und die Auseinandersetzung mit Objekten für die geschichtswissenschaftliche Forschung weiter fruchtbar zu machen.

Richard Legay (Freiburg)
Comparing the restitution of cultural heritage in France and in Germany

After years of activism, notably online, the #BringBackNgonso campaign was finally successful and saw the Humboldt Forum agreeing in 2022 to the return of the statue of Ngonnso, the queen mother of the Nso people, to Cameroon. In November 2021, following the demands of the Benin Republic and the promises made in his 2017 speech in Ouagadougou, President Macron returned 26 royal treasures to President Talon. What are the origins and implications of such differences in actors, levels and institutions involved in restituting cultural heritage between France and Germany? What is the impact of the international mediatisation of the debates?

Elias Nüse (Köln)
Das ravende Museum – Museale (Re)Präsentationen elektronischer Musik

Museen als traditionelle Institutionen des Zeigens materieller Objekte stehen vor großen Herausforderungen, wenn es darum geht, immaterielle Phänomene zu musealisieren. Anhand von „Technokultur“ als musikalische, also genuin immaterielle Kultur, diskutiert dieser Beitrag, welche Mittel und Wege – oder kurz: welche Quellen – das Museum als Institution nutzen kann, um vergangene Musik kulturhistorisch zu präsentieren. Der Fokus liegt dabei auf den narrativen, physischen und gestalterischen Zugriffen.

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