Making Winners? Transforming Individuals through Education in Colonial and Postcolonial Contexts

ANDREAS GESTRICH (London)
Chair

JANA TSCHURENEV (Göttingen)
‘Good Christians, Good Men and Good Subjects’: School Discipline in England and India in the Early Nineteenth Century

SILKE STRICKRODT (London)
Perspectives on Success and Failure: Female Elite Education in Nineteenth-Century Sierra Leone

GEORGINA BREWIS (London)
‘Nobler and Higher Selves’: Transforming Students into Servants of India and Empire

CHARLOTTE HASTINGS (Manchester)
To Transform Colonial Children? Women Teachers at 1920s Queen‘s College, Lagos (Nigeria)

VALESKA HUBER (London)
‘Transforming the Masses’? Literacy Campaigns at
the End of Empire

SUMEET MHASKAR (Göttingen)
Education and Transformation of Working Class Youths in Post-Industrial Mumbai

HARALD FISCHER-TINÉ (Zürich)
Kommentar

Abstract:
Die Sektion beschäftigt sich mit Ideen und Methoden der Transformation von Individuen durch Bildung und Erziehung. Sie analysiert konkurrierende Konzeptionen solcher Transformationsprozesse in kolonialen und postkolonialen Kontexten, vor allem des British Empire, im 19. und 20. Jahrhundert. Durch die Analyse spezifischer Beispiele untersucht die Sektion unterschiedliche Techniken zur Bildung von Subjektivität in verschiedenen geographischen Räumen. Mit einem Schwerpunkt auf Export, Transfer und Verknüpfung werden Fallstudien beleuchtet, die Großbritannien, Indien und andere Kolonien verbinden. Transnationale Akteure wie Missionsgesellschaften und internationale Organisationen werden ebenfalls in den Blick genommen, um die verschiedene Ziele von Bildungsprojekten zu untersuchen. Solche Ziele konnten auf wirtschaftlichen oder politischen Vorstellungen basieren und die Veränderung des Individuums oder der gesamten Gesellschaft im Blick haben, sie konnten soziale Mobilität, die Ausbildung von Arbeitskräften, politische oder religiöse Mission, die Schaffung einer intellektuellen Klasse oder ganzheitliche Persönlichkeitsentwicklung verfolgen. Die Beiträge untersuchen zudem die verschiedenen experimentellen Methoden, die von Pädagogen und Aktivisten unterschiedlicher Ausrichtung umgesetzt wurden. Einige Beiträge nehmen zudem die Erfahrung von Transformationsprozessen in den Blick und beleuchten Biographien von Empfängern solcher Bildungsexperimente. Schließlich sollen die Grenzen und ungeplanten Folgen dieser Experimente verdeutlicht werden.

English Version:
The session explores ideas and methods relating to the transformation of individuals through education. It analyses conflicting conceptions of such transformative processes in colonial and postcolonial contexts through specific examples and will investigate various technologies of crafting subjectivity in a wide range of geographical locations, targeting children and adults, men and women. Highlighting exports, transfers and entanglements, it will look at case studies connecting Britain, India and other colonial locations but also transnational actors such as missionary societies and international organisations in order to assess the different aims and objectives of educational experiments intending individual transformation. The session topic connects with the overall theme of the Historikertag by asking – in a slightly provocative manner – what it takes to transform a person into a ‘winner’. Answers to this question could vary widely of course and could be based on economic or political objectives, take the society or community as a whole or focus solely on the individual. The aim of educational experiments could be social mobility, but also economic manpower planning, political or religious conversion, the transition from manual worker to intellectual, spiritual fulfilment or other more holistic objectives. The presentations will furthermore investigate specific experimental methods of how to transform individuals proposed by educationists of different affiliations. Some of the papers will emphasise the experience of transformation rather than its aims and methods and highlight life stories and biographies of recipients of such educational experiments. Finally the limits and unintended outcomes of these experiments will emerge clearly in the different contributions.