Daniel Mahla (Chair of the panel)

Israelische Kontroversen um die Beziehungen zu Europa

Abstract

Für Israelis war ihre kulturelle und politische Zugehörigkeit lange umstritten. Geografisch gesehen gehört der jüdische Staat zwar zum Nahen Osten. Doch aufgrund der andauernden feindlichen Haltung der meisten arabischen Nachbarländer gegenüber dem neu gegründeten Staat orientierte sich die israelische Gesellschaft über Jahrzehnte hinweg vielmehr an Europa und dessen politischen und kulturellen Institutionen. Diese Tatsache macht Israel allerdings noch nicht zu einem europäischen Land. Während die zionistische Bewegung ihren Ursprung in Europa hat, haben viele nach 1948 eingewanderten Israelis ihre Wurzeln in Nordafrika und im Nahen Osten. Kulturell und politisch teilt das Land daher bis heute mehr mit seinen Nachbarn, als die meisten Israelis gerne zugeben. Dennoch wirkt „Europa“, kulturell wie institutionell und politisch, nach wie vor tiefgreifend auf den jüdischen Staat. Das Panel analysiert diese Einflüsse sowie die Art und Weise, wie Israelis ihre Beziehungen zu Europa definieren und verstehen.
Mit dem Ziel, somit die Auseinandersetzungen um verschiedene Blickrichtungen auf Europa in der israelischen Geschichte zu untersuchen, vereint dieses Panel WissenschaftlerInnen, die sich mit der israelischen Geschichte oder europäisch-israelischen Beziehungen befassen. In den vier Beiträgen werden diskursive Verschiebungen in der Wahrnehmung Israels über Europa, das Selbstverständnis Israels als westliche Demokratie nach der Staatsgründung, die Frage nach der kulturellen Zugehörigkeit Israels am Beispiel des Eurovision Song Contests sowie schließlich Verschiebungen hin zu einer kulturellen Integration (oder Kreolisierung) in den Nahen Osten in den Blick genommen. Das Panel wird von Miriam Rürup (Universität Hamburg) moderiert.

Miriam Rürup (Hamburg)
Chair
Orit Rozin (Tel Aviv)
Having a European Identity in Mind

In June 1949, a bill annulling the death penalty was brought before the Knesset. The law was adopted in February 1954, relying heavily on European precedents. Concomitantly while debating another bill aimed at curbing Palestinian infiltration, most members of the foreign affairs and security committee supported a clause allowing military courts, to mete out capital punishment to Arab offenders. In the final wording of the law, however, adopted on August 1954, capital punishment was omitted. Yet, in the following years initiatives to change the law resurfaced. While deliberating these laws, the IDF was engaged in a prolonged military struggle to defend the porous borders. I will show that both reprisal raids and these laws were shaped while having the image of the civilized European in mind.

Jenny Hestermann (Frankfurt am Main)
From Europe but not in Europe? Changing images of Europe in Israeli discourse from the 1950s to the 1970s

Passionate debates of the Zionist movements in Eastern Europe and Mandatory Palestine about their relationship to the Old Continent maintained their explosive potential for Israel’s self-understanding after the Second World War. As early as 1960, the Israeli government submitted its first application for association with the EEC, which was rejected without any prospect of success. Countless attempts later led to a first agreement in 1975. The paper explores who shaped Israel’s discourse towards Europe throughout this crucial time period. It analyses the core arguments for and against Israel being a European enclave in the Middle East, by theorizing the images and perceptions of Europe in Israeli discourse, with a focus on the ambivalence of attraction and rejection.

Daniel Mahla (München)
A Member of the Euro(trash) Family? European-Israeli Relations through the Lens of the Eurovision Song Contest

The annual Eurovision Song Contest is an event that many Europeans love to hate. Ironically, Israel, one of the most ardent participants in the competition, is located outside of the geographical borders of Europe. The paper investigates Israeli entries to the contest and the discussions surrounding them to trace the country’s dealings with its cultural and political affiliations, its place between Europe and the Middle East. Analyzing Israeli participation in European pop-culture, the paper argues, can deepen our understanding of the country’s complicated attitudes towards Europe, and shed light on the changing character of European-Israeli relations.

Johannes Becke (Heidelberg)
It ain’t Europe Here: A Creolization Perspective on Jewish-Israeli Indigenization

The paper develops a Creolization perspective on the emergence of Jewish-Israeli culture: While European Jewish immigrants built the foundations of the State-in-the-Making, contemporary Israeli culture is significantly influenced by the large wave of Middle Eastern Jewish immigration in the 1950s and 1960s. As a result, the study of Jewish-Israeli culture and society might benefit from a comparative perspective on the diverse history of immigration and transculturation in the Caribbean.