Andreas Fickers Andrea Wettmann (Sektionsleitung)

The End of the Original? Source Criticism of Digital Born Documents in Archives and Academic Research & Teaching

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Abstract

Genuinely electronic "sources" differ fundamentally from analog historical material. They usually occur in large quantities, often referred to as "Big Data," and are embedded in dynamic and relational database structures as well as networked hardware and software environments. Contextual information in the form of metadata is therefore essential for understanding the surviving information. Archiving processes, such as evaluation and acquisition, structuring into indexing objects, migration processes, and online provision, also change the structure and view of the data. Genuinely electronic "sources" are thus fluid, variable, and available in multiple representations.

This calls into question established parameters of historical scholarship. The concept of the "original" seems obsolete. Do we need new concepts and methods to certify the "authenticity" or "genuineness" of genuine digital documents? Will archives only deliver "fragile facts" in the future? How can source-based and methodological historical science produce valid research results under these circumstances? What competencies must be taught so that historians can critically evaluate genuinely electronic material and present it in data-based narratives?

In the section "The End of the Original?" the challenges posed by genuinely electronic "sources" in archives and in historical research and teaching will be problematized and discussed in an exemplary manner. This panel is deliberately designed as a dialogue between archives and historical science. The creation of future historical material in digital processes of public authorities, archiving and authentication processes, methods of research on the basis of genuinely electronic "sources," in this case, websites, as well as requirements for historical data criticism in university teaching will be considered.

Bettina Joergens (Duisburg)
Einführung
Bastian Gillner (Duisburg)
Obskure Praktiken. Die Entstehung genuin elektronischen Verwaltungsschriftguts als quellenkundliche Herausforderung

Eine digitale Quellenkritik wird zuerst einmal die digitalen Überlieferungsobjekte in den Blick nehmen: Textdateien, Bilddateien, Datenbanken, Websites, Tweets etc. Diese objektbezogene Perspektive wird jedoch von begrenzter Aussagekraft bleiben, wenn sie nicht um eine organisationsbezogene Perspektive ergänzt wird. Digitale Quellen entstehen als Produkt einer digitalen Verwaltungspraxis. Verwaltung arbeitet im digitalen Zeitalter aber anders als in der vordigitalen Neuzeit und dieser Unterschied hat erhebliche Konsequenzen für die Quellenkritik: Die Auflösung der Aktenform, die Pluralität von Schriftgutverwaltungssystemen, der Bedeutungsgewinn von massenhaften und/oder vernetzten Einzelinformationen u.ä.m. sind wichtige Grundlagen einer zukünftigen Quellenkritik.

Christine Friederich (Dresden)
Fluide Archivalien? Die Variabilität von born digitals in Archivierungsprozessen und das Vetorecht der Quellen

Auch Archivar:innen sind durch genuin digitale Unterlagen herausgefordert, ihr methodisches Instrumentarium zu hinterfragen. Aufgrund der spezifischen Eigenschaften von born digitals greifen Archivar:innen im gesamten archivischen Arbeitsprozess viel stärker in die Unterlagen ein. Sie treffen Entscheidungen, die Auswirkungen auf die späteren Nutzungs- und Auswertungsmöglichkeiten haben. Was tun Archivar:innen, um angesichts der „fluiden“ Beschaffenheit von born digitals verlässliche Quellen zu bewahren? Lässt sich das „Vetorecht der Quellen“ ins digitale Zeitalter retten? Oder müssen wir uns mit „fragilen Fakten“ arrangieren?

Valérie Schafer (Luxembourg)
Don’t try to be original! Web archives as ‘reborn digital sources’

Web archives as “born digital” source collections come with multiple biases, both concerning the archived web pages and web sites themselves, the web collections (notably those created on precise events, like Paris terrorist attacks and the COVID-crisis), and the metadata. After explaining why web archives must be considered as a “reborn digital heritage” (Brügger,2016) and the multi-layered socio-technical transformations and mediations that are inherent to the archiving of the Web, the presentation will focus on scholary strategies to face such uncertainties, including best practices in documentation, scalable reading, and online source criticism.

Andreas Fickers (Luxembourg)
Historische Datenkritik als Kernbestandteil der digitalen Hermeneutik erlernen – das Beispiel Ranke 2.0

Bislang fehlt nicht nur eine umfassende und methodengeleitete Quellenkunde für genuin elektronisches Archivgut, sondern es mangelt auch an „best practices“ für eine Didaktik der Digitalen Hermeneutik sowie an pädagogischen Angeboten zum Erlernen und praktischen Einüben einer „multimodal digital literacy“ in den Geschichtswissenschaften. Der Vortrag reflektiert Erfahrungen mit dem Aufbau des online-Portals zur digitalen Quellenkritik https://ranke2.uni.lu an der Universität Luxemburg. Zudem werden bisherige Nutzung im Bereich der akademischen Lehre und dem universitären Selbststudium kritisch evaluiert.

Kiran-Klaus Patel (München)
Kommentar
Christian Keitel (Stuttgart)
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