Eva Haverkamp-Rott (Sektionsleitung)

Question Jewish Cultural Heritage

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Abstract

Decades after the Shoah and in the face of further traumatic experiences of expulsion, flight, migration and adverse new beginnings, members of Jewish communities in Germany are reflecting on their cultural heritage and how it might be transmitted. This reflection has focused on the totality of all expressions of Jewish life but has also often been appropriated and alienated by outside cultural-political aspirations and goals. The section shows aspects of the previous social and cultural-political handling of Jewish cultural heritage in Europe from the Jewish and non-Jewish sides; but it also opens ways for a patrimonialization of Jewish cultural heritage as well as for negotiations in the public presentation and political effectiveness of this heritage for a present and future coexistence of Jews and non-Jews "at eye level."

As an interdisciplinary section, it considers scientific, monument preservation, museological and cultural-political aspects for critical discussion. The way in which objects and sites of Jewish cultural heritage have been treated to date will be examined, as well as the possible future integration of these in scientific, museum and public relations activities, contexts. Due to the ubiquity of Jewish and non-Jewish history and culture, the negotiation processes will not only lead to a new critical reflection of the cultural heritage that has developed from it but also to a questioning of the overall social and identity processes that encompass the whole of society and all religions. This section is submitted by the "Society for the Study of the History of the Jews" and refers to the "History of the Jews" and relates to subprojects of its members within the DFG-funded priority program "Jewish Cultural Heritage" (SPP 2357). It is suitable for the target group of teachers and students.

Andreas Brämer (Hamburg)
Moderation
Eva Haverkamp-Rott (München)
Jüdisches Kulturerbe hinterfragen

Als Einführung in die Sektion stellt die Referentin Aspekte in den sehr diversen Formen des Umgangs mit jüdischem Kulturerbe vor. Kulturpolitische Bestrebungen und Ziele von Institutionen außerhalb der jüdischen Gemeinden können dabei eine nicht unproblematische Rolle spielen. Der Vortrag zeigt mögliche Wege der Patrimonialisierung jüdischen Kulturerbes auf, die sogar die mittelalterliche Vergangenheit der jüdischen Gemeinden sowie die agency ihrer Mitglieder:innen miteinbeziehen und zugleich die Ubiquität von entanglement jüdischer und nichtjüdischer Geschichte und Kultur verdeutlichen.

Judith Olszowy-Schlanger (Paris)
Jewish legal heritage from the Middle Ages

Scholars create and renew cultural heritage by making sources and their findings available to other scholars and the public. Prof. Olszowy-Schlanger presents her search for medieval legal documents in Hebrew characters written by Jewish communities and individuals in medieval Europe. Several hundreds of such documents have been identified so far in Germany, England, France, Poland, Hungary, Slovenia and Spain. Her project includes the edition of medieval charters in Hebrew script and their diplomatic study in the Brepols series MPMA as well as their online palaeographical record and analysis as part of the HebrewPal project.

Ahuva Liberles (Tel Aviv)
A Rabbi's notebook as a window to Jewish heritage from late medieval Regensburg

The expulsions between 1350 and 1519 in German territories not only uprooted thousands of Jews, but also had the potential to erase local traditions and religious interpretations of Jewish law. Benjamin (Biman) Katz, a prominent Bavarian rabbi, recorded traditions, records of daily life, and religious interpretations by migrants from near and far who moved to Regensburg. Dr. Liberles examines his (unpublished) notebook as a tool for coping with lost communities and traditions and as a tool for integration. Considering Regensburg’s Jewish community today, she explores how awareness of these medieval developments can foster the search for local identity and for a heritage of its own.

Harald Lordick (Duisburg-Essen)
Jüdisches Kulturerbe? Zur Ver›ort‹ung von jüdischer Wohlfahrt und Sozialpolitik in der deutsch-jüdischen Erinnerungskultur

Jüdische Jugendheime, Ausbildungs- und Freizeiteinrichtungen, Gemeinde- und Krankenhäuser, Altenheime oder Tahara-Häuser auf Friedhöfen sind Kristallisationspunkte sozialer Traditionen und Konzepte: Als jüdische Orte sind sie in ihrer ursprünglichen Form der Schoa zum Opfer gefallen, als geografische ›Koordinaten‹ sind sie vorhanden, als Bauten nur manchmal noch erkennbar oder völlig verschwunden. Ursprüngliche Motivation und Entstehung, spätere Zweckentfremdung, Zerstörung und schließlich Wiederverwendung (selten durch jüdische Einrichtungen) haben diese Orte geprägt. Welche Wahrnehmung haben sie im deutsch-jüdischen Kulturerbe? Eine Sondierung entlang von Gedenkzeichen und Fallbeispielen.

Ulrich Knufinke (Braunschweig) Ruth Leiserowitz (Warschau)
Aneignung und Revitalisierung. Aushandlungsprozesse des deutsch-jüdischen Kulturerbes in Polen

Der Vortrag befasst sich aus interdisziplinärer Perspektive (Kultur-, und Sozialgeschichte, Baugeschichte, Denkmalpflege) mit gebauten Zeugnissen jüdischer Kultur und Geschichte in den ehemals deutschen Gebieten Polens als Gegenstände einer vielschichtigen Aneignung als „Kulturerbe“ durch diverse Gruppen und Akteure. Im Mittelpunkt stehen dabei der Umgang mit ehemaligen Synagogen und deren Umwandlung in Museen, andere öffentliche Einrichtungen oder in neue Zentren gegenwärtiger jüdischer Gemeinden.

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